چیلر
نوشته شده توسط : پارس اتیلن

چیلر چیست؟

چیلر صنعتی یک سیستم تبرید است که برای کاهش دمای ماشین آلات، فضاهای صنعتی و سیالات پردازشی با حذف گرما از سیستم و انتقال آن به جای دیگر استفاده می شود.

 

چرا از اواپراتور استفاده می شود؟


توضیح: از اواپراتور برای تبدیل مبرد مایع به مبرد بخار با جذب گرما استفاده می شود. مایعی که از شیر انبساط می آید به بخار تبدیل شده و برای فشرده سازی به کمپرسور فرستاده می شود. اواپراتور اثر تبرید می دهد.

مقایسه چیلر تراکمی و چیلر جذبی


شاید برای شما این سوال بوجود آمده باشد که chiller های چذبی گزنه مناسب تری هستند یا chiller های تراکمی. برای بررسی این موضوع می توانیم از چندین منظر به مقایسه چیلرهای تراکمی و چیلرهای جذبی بپردازیم.

از نظر میزان آلودگی صوتی chiller های جذبی انتخاب بهتری هستند.
بدون در نظر گرفتن ظرفیت chiller، ابعاد chiller جذبی تقریبا دو برابر chiller تراکمی می باشد.
میزان مصرف انرژی و هزینه سرویس و نگهداری چیلرهای جذبی از چیلرهای تراکمی به مراتب بیشتر است.
ضریب عملکرد یا همان راندمان کاری chiller های تراکمی در شرایط استاندارد و برابر، چیزی حدود دو برابر chiller های جذبی می باشد.
از نظر اقلیمی chiller های تراکمی محدودیتی نداشته و در هر شرایطی قابل استفاده اند در صورتی که chiller های جذبی مناسب مناطق مرطوب نمی باشند.

 

 

اصل اواپراتور چیست؟


اواپراتور وسیله ای است که در فرآیندی برای تبدیل شکل مایع یک ماده شیمیایی مانند آب به شکل گازی آن - بخار استفاده می شود. در این فرآیند، مایع تبخیر یا تبخیر می شود.

 

استفاده در تهویه مطبوع

 

یک چیلر مایع (بر پایه گلیکول) با کندانسور هوا خنک در پشت بام یک ساختمان تجاری با اندازه متوسط در سیستم‌های تهویه مطبوع، خنک‌کننده سرد، معمولاً آب سرد مخلوط با اتیلن گلیکول، از چیلر در یک دستگاه تهویه مطبوع یا خنک‌کننده معمولاً به مبدل‌های حرارتی یا کویل‌ها در دسته‌های هوا یا دیگر انواع دستگاه‌های پایانه‌ای که هوا را خنک می‌کنند، توزیع می‌شود. فضا(های) مربوطه آنها. سپس آب دوباره به چیلر منتقل می شود تا دوباره خنک شود. این کویل‌های خنک‌کننده گرمای محسوس و گرمای نهان را از هوا به آب سرد منتقل می‌کنند و در نتیجه جریان هوا را خنک می‌کنند و معمولاً رطوبت را از بین می‌برند. یک چیلر معمولی برای کاربردهای تهویه مطبوع بین 50 کیلووات (170 هزار BTU/h) و 7 مگاوات (24 میلیون BTU/h) درجه بندی می شود و حداقل دو سازنده (York International و LG) می توانند چیلرهایی با توان حداکثر 21 مگاوات تولید کنند. (72 میلیون BTU/h) خنک کننده. دمای آب سرد (که از چیلر خارج می شود) معمولاً بین 1 تا 7 درجه سانتیگراد (34 تا 45 درجه فارنهایت) است، بسته به نیازهای کاربرد.معمولاً چیلرها آب را در دمای 12 درجه سانتی گراد (دمای ورودی) دریافت می کنند و آن را تا 7 درجه سانتی گراد (دمای خروج) خنک می کنند.

هنگامی که چیلرهای سیستم های تهویه مطبوع قابل استفاده نیستند یا نیاز به تعمیر یا تعویض دارند، ممکن است از چیلرهای اضطراری برای تامین آب سرد استفاده شود. چیلرهای اجاره ای بر روی یک تریلر نصب می شوند تا بتوانند به سرعت در سایت مستقر شوند. شیلنگ های بزرگ آب سرد برای اتصال بین چیلرهای اجاره ای و سیستم های تهویه مطبوع استفاده می شود.

 

انتخاب چیلر صنعتی


مشخصات مهمی که در جستجوی چیلرهای صنعتی باید در نظر گرفت شامل هزینه کل چرخه عمر، منبع انرژی، رتبه IP چیلر، ظرفیت خنک کننده چیلر، ظرفیت اواپراتور، مواد اواپراتور، نوع اواپراتور، مواد کندانسور، ظرفیت کندانسور، دمای محیط، نوع فن موتور، سطح نویز، مواد لوله کشی داخلی، تعداد کمپرسورها، نوع کمپرسور، تعداد مدارهای یخچال، نیاز به مایع خنک کننده، دمای تخلیه سیال و COP (نسبت بین ظرفیت خنک کننده در RT به انرژی مصرف شده توسط کل چیلر بر حسب کیلووات). برای چیلرهای متوسط ​​تا بزرگ، این مقدار باید از 3.5 تا 7.0 باشد که مقادیر بالاتر به معنای راندمان بالاتر است. در ایالات متحده، راندمان چیلر اغلب بر حسب کیلووات بر تن تبرید (kW/RT) مشخص می شود.

مشخصات پمپ فرآیندی که باید در نظر گرفته شوند عبارتند از: جریان فرآیند، فشار فرآیند، مواد پمپ، مواد الاستومری و مکانیکی مهر و موم محور، ولتاژ موتور، کلاس الکتریکی موتور، رتبه IP موتور و رتبه پمپ. اگر دمای آب سرد کمتر از -5 درجه سانتیگراد باشد، باید از یک پمپ مخصوص برای پمپاژ غلظت بالای اتیلن گلیکول استفاده شود. سایر مشخصات مهم شامل اندازه و مواد داخلی مخزن آب و جریان بار کامل است.

ویژگی های پنل کنترل که هنگام انتخاب بین چیلرهای صنعتی باید در نظر گرفته شوند عبارتند از: پانل کنترل محلی، پنل کنترل از راه دور، نشانگرهای خطا، نشانگر دما و نشانگر فشار.

ویژگی های اضافی عبارتند از آلارم های اضطراری، دور زدن گاز داغ، تعویض آب شهری، و چرخ دنده ها.

 

چیلرهای جداشدنی نیز گزینه ای برای استقرار در مناطق دور افتاده و جاهایی هستند که شرایط ممکن است گرم و گرد و غبار باشد

اگر سطوح نویز چیلر از نظر صوتی غیرقابل قبول باشد، مهندسان کنترل نویز از تضعیف کننده های صدا برای کاهش سطح صدای چیلر استفاده می کنند. چیلرهای بزرگتر معمولاً به مجموعه ای از تضعیف کننده های صدا نیاز دارند که گاهی اوقات به عنوان بانک صداگیر شناخته می شوند.





:: برچسب‌ها: عملکرد تبخیر , خنک شدن کندانسور , کمپرسور رفت و برگشتی , آلودگی صوتی ,
:: بازدید از این مطلب : 660
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 27 دی 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: